3 mulige ideer til en folkeskoleklasse:
- Man kunne tage udgangspunkt i iagttagelsestegninger af forskellige dyr fra børnenes miljø, hvor man tog skitseblokken og kameraet med til Zoologisk Have eller Dyrepark og fotografere det valgte dyr fra forskellige vinkler. Billederne kunne sættes op på væggen og benyttes som udgangspunkt og rettesnor for modellering. Arbejd gerne på en kavalet, så figuren kan drejes. Denne øvelse bør være grundig og dybgående og skal foregå over flere timer. Eleverne skal forsøge at gøre dyret så naturalistisk som muligt i første omgang, for evt. derefter at tænke den påført en kraft, så dyret får et bestemt udtryk. Det kan være, at dyret tænkes ude i en storm, eller at det er kommet på glat is.
- Der kan arbejdes på at lave fantasidyr eller væsner, hvor de forskellige dyr/væsners kropsdele splittes op (deles med skæretråd), hvorefter børnene så skal forbinde dyrets kropsdele på nye måder.
- Eller lave fabeldyr samtidig med en snak om uddøde og måske kommende dyr/levende væsner.
Her mit bud på fabeldyr:
Fabidiser; er de ikke søde?
Håber efter brænding at kunne give dem en grønlig glasur.
Og en fabidus! som skal have en mage og nogle unger på et senere tidspunkt.
.....og så kom familien til, de står nu til brænding i Haderslev. Håber senere at kunne give dem en glasur måske i blå-grøn!?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar