Kommentar

Du er meget velkommen til at kommentere i min blog, såvel negativt som positivt :-)

lørdag den 17. september 2011

Den billedsproglige udvikling - analyse af tegninger

Den billedsproglige udvikling – analyse af tegninger
Litt: Ringsted og Froda: ”Plant et værksted” kap. 10, 11 og 14.
Del af gruppeopgave, udarbejdet af Anita

Opgave 1.
Tegn. 22.


 













Der er her tale om en tegning der, tror jeg, kan placeres mellem udviklingstrin:
  1. Den ydre virkelighed (fra ca. 12 år)
  2. Realistisk / ekspressivt med realistiske symboler og bevidst personlig udtryk (unge/voksne)
Den er sandsynligvis tegnet af en pige, idet piger i førstnævnte periode gerne tegner: Mennesker, hvor der er gjort meget ud af detaljer, som tøj, frisurer og ansigtstræk. Hun har skelnet mellem lys/skygge og til dels også for/baggrund, - men ansigtets proportioner er ikke helt korrekte, hvilket er tidstypisk for nævnte udviklingstrin.
Derimod er tåren og den mørke (farveløse) farve i det triste ansigt, symbol på en realistisk gengivelse af det symbolerne repræsenterer, nemlig: Triste følelser, stemninger eller tanker og peger mere på sidstnævnte udviklingstrin, hvor billedsproget ofte bruges til at udtrykke de stærke og kaotiske følelser unge typisk tumler med i overgang fra ung til begyndende voksen.
Hun kan hjælpes videre, med opfordring til at øve sig i gengivelse af ansigtets proportioner, evt. ved at studere kraniets form i en anatomibog og ansigtets enkelte dele i en portrætbog eller ved modeltegning. Desuden bør man måske forsigtigt forhøre hende, om det er hende selv der er trist og om hun har brug for at vi taler om det?

Tegn. Thea 4,6 år
















Der er her tale om en tegning der, tror jeg, kan placeres mellem udviklingstrin:
  1. Skemaperioden (5- ca. 9 år)
  2. Begyndende ydre virkelighed – vellignende symboler (ca. 9 – 12 år)
Min datter Thea har tegnet en prins og prinsesse der danser med kroner på hovederne og et slot med tårne. Der er desuden tegnet masser af stjerner på himlen fordi det er aften (mørkt papir) med snebolde / sne, som jo er hvide – siger hun.
Skemaperioden fordi prinsen / prinsessen tegnes på bestemt / nuanceret måde placeret på en basislinie og Begyndende ydre virkelighed fordi sneboldene fortsætter ned til basislinien, plus der er skelnet mellem køn og farven sort er anvendt symbolsk.
Hun kan opfordres til at tænke mere i størrelsesforhold, idet prinsen og prinsessen er meget store i forhold til slottet og næste gang f.eks. forsøge at tegne p. og p. fra siden (også ansigterne).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar