Kommentar

Du er meget velkommen til at kommentere i min blog, såvel negativt som positivt :-)

mandag den 10. oktober 2011

Kunsthistorie 1960 -1980





Undervisningsforløb med Andy Warhol  
Et undervisningsforløb til en 5., 6. el. 7. kl., der tager udgangspunkt i ”Den eksperimenterende kunst efter 1960”.
Fælles mål 2009 – kunsthistorie:                                                                                 
Stk. 1. Formålet med undervisningen i billedkunst er, at eleverne ved at producere, opleve og analysere billeder bliver i stand til at iagttage, reflektere, bruge og forstå billedsprog som et kommunikations- og udtryksmiddel.
Stk. 2. Eleverne skal i arbejdet med plane, rumlige og digitale billeder tilegne sig færdigheder i og viden om kunst, medier og andre visuelle udtryks- og kommunikations-former som grundlag for at udtrykke sig gennem billeder og andre visuelle former.
Stk. 3. Som del af deres kreative udvikling og æsteetiske dannelse udvikler eleverne deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer, som de fremstår i lokale og globale kulturer.
Slutmål efter 5. trin, Billedkundskab: 
  • Samtale om billeder
  • Iagttage, beskrive, fortolke og vurdere billeder
  • genkende forskellige billedkategorier og -genrer
  • arbejde med billeder i forskellige sammenhænge med baggrund i den historiske og social kontekst, de er skabt i
  • se forskel på forskellige kulturers billedformer
  • forstå billeders funktion inden for forskellige fagområder
Med udgangspunkt i ovennævnte formål og slutmål, laves et undervisningsforløb på min. 2 lektioner i en 5. kl. (alternativ 6. eller 7. kl.), hvor eleverne får læring om kunstperioden og efterfølgende selv arbejder med billedfremstilling, i relation til en kendt kunstner i perioden.
Forberedelse:
  • Forberede et powerpoint til præsentation af kunsten 1960-1980, incl. beskrivelse af nogle af tidens kunstnere, samt hvad der ellers ”rørte” sig i perioden.
  • Finde musik fra angivne tidsperiode, som anvendes som baggrundsmusik under det praktiske arbejde.
  • Tage et portrætfoto af alle klassens børn med digitalkamera. Et nærbillede, der næsten kun viser elevens ansigt.
  • Hvert billede behandles i "Paint Shop Pro" (PSP) på følgende måde:
  • Billedet hentes ind: tryk "file" - "open" - "den kilde hvorfra du skal hente billedet Vender billedet forkert, kan du rotere det til lodret ved at trykke: "image" - "rotate" - og derefter det antal grader billedet skal roteres.
  • Så "forkromes" billederne et for et ved at trykke: "image" - "effects" - "chrome". Evt.  efter følgende opskrift: "flaws: 4" - "Brigthness:50". Så trykker man OK - og billedet fremstår som en forkromning.
  • Derefter overføres billederne til "Word", hvor der højreklikkes på billedet og vælges "formater billede", hvorefter de kan justeres i størrelse, og man kan se, hvordan det passer med papirstørrelsen. Endvidere kan der tilføjes tekst under billedet m.m.  
  • Hvert billede udskrives i 2 eksemplarer i A3 størrelse.
Undervisningsforløb:
  • Der vælges at kigges på nogle af de portrætter Andy Warhol har lavet (Ingrid Bergman, Annie Oakley, Franz Kafka, Marylin Monroe og et selvportræt - alt sammen hentet ned fra nettet). Snakkes evt. om Warhol og om Pop-kunst. Bl.a. diskuteres farverne og fladerne. (Andy Warhol vælges frem for Arthur Köpcke, idet Arthur er meget mere abstrakt og ”spredt” i hans udtryk, - alt for ”difus” for eleverne, synes jeg).
  • Så udleveres elevernes egne billeder i A3-format. Det ene bruges som kladde; en prøve, hvor der må anvendes alle mulige farver, medens det andet kun må farves med: en farver til ansigt, en til hår, en til baggrund og en til trøje.
  • Det færdige billede kan limes på karton, så det får en ramme - gerne sort, da billederne i sig selv er meget kulørte.
  • Ophængning i klassen
Evaluering:
  • Billederne er garanteret superflotte og dekorative, og selvom hver enkelt elev nok ikke er umiddelbart genkendelige, så vil jeg mene det er en sjov og god præsenta-tion af eleverne i netop et klasseværelse.  
  • Vil mene eleverne efter endt forløb er i stand til at leve op til trinmålene efter 5. klassetrin.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar