Kommentar

Du er meget velkommen til at kommentere i min blog, såvel negativt som positivt :-)

tirsdag den 8. november 2011

Formsprog og billekundskab

Opgave 5.: Hvordan kan emnet udvikle elevers formsprog og billedkundskab med henblik på: Oplevelse, beskrivelse, analyse og sammenstilling af forskellige billedudtryk?


Opg. 1-4 til ekspressive portrætter, med: Interview, analyse, farvelære og parafrase giver / stimulerer os studerende / elever større billedbevisthed og evne til at differentiere formsprog og billedkunskab.

Det er helt sikkert lærerigt at kæde følelser sammen med farvelære, så farvernes betydning pludselig er i fokus og kan udtrykkes / anvendes på forskellig vis, alt efter hvilken metode / materialer der stilles til rådighed trods det at emnet er givet / afgrænset; ekspressiv portræt. Der vil uvilkårligt fremkomme meget forskellige billedudtryk.

Parafrase og fremstilling af sådanne inden for kunsten giver yderligere kendskab til de forskellige ismer og er derfor en oplagt mulighed for at udvikle formsproget; analysere billeder og skabe sammenhæng, således at følgende "Fællesmål for folkeskolen" opnåes: 

Billedfremstilling
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at udtrykke sig i plant billedarbejde
  • anvende forskellige teknikker, metoder og materialer hensigtsmæssigt i plant billedarbejde
  • anvende praktiske erfaringer og teoretisk viden om formsproglige elementer som form, farve og komposition i billedarbejde
  • vælge form, metode og materialer i forhold til indhold
  • udvælge, anvende og kombinere forskellige billedudtryk
  • arbejde med aspekter af kunst.
  • inddrage og reflektere forskellige billedkulturer i det praktiske billedarbejde
Visuel kommunikation
  • vælge og anvende forskellige billedformer i formidlingen
Billedkundskab
  • samtale om billeder
  • iagttage, beskrive, fortolke og vurdere billeder
  • genkende forskellige billedkategorier og -genrer
  • arbejde med billeder i forskellige sammenhænge med baggrund i den historiske og sociale kontekst, de er skabt i
  • se forskel på forskellige kulturers billedformer
  • forstå billeders funktion inden for forskellige fagområder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar