Citat fra "Bogen om at male og tegne" af Eyvind F. Rønne: Kolde og varme farver er relative begreber. F.eks. kan man inden for det kolde område tale om varmere og koldere blå toner, det samme gælder for det gule og det røde område. Øjets lise reagerer forskelligt på impulser fra kolde og varme farvestråler. De varme får den til at trække sig sammen og blive tykkere dvs. reagerer nærsynet, mens det kolde får linsen til at flade ud og gør øjet langsynet. Derfor virker det som om de varme farvetoner kommer frem mod os, mens de kolde synes at vige. De varme farver opfattes med andre ord som energifyldte og aktive i modsætning til de koldes større passivitet. Har man en rød og en blå farve af samme størrelse og form anbragt ved siden af hinanden, opfatter man den røde først og den synes både større og nærmere end den blå. Dette forhold kan udnyttes til at skabe rumfornemmelse alene ved hjælp af farvens afstandsvirkning (farveperspektiv). Spændingsforholdet mellem kolde og varme farver er et af malerens vigtigste virkemidler, som sætter ham i stand til at skabe rum og dynamik i billedfladen. Farven spiller også en afgørende rolle for formdannelse.
Her hhv. varm og kold egenportræt på malerbund, hvor jeg synes specielt øjnene i den nederste er blevet uhyggelig kolde..!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar