Det væsentlige ved installationen er, at beskueren bevæger sig rundt mellem genstandene og forsøger at afkode de forskellige elementer, der hver især har en betydning for den samlede fortælling, beskueren forsøger at danne sig. Den udfordrer vante forestillinger og opfordre til oplevelse og refleksion. Eleverne kan eksempelvis arbejde med installation ud fra en tematisering af emnet: Rejsen. Fotos, video, genstande og materialer af forskellig art placeres i rummet, idet man medtænker, hvilke rum der "egner sig" til installationen, eller man udvælger et bestemt rum på skolen, hvor der etableres en installation, der sætter rummets sædvanlige brug i relief, eller der kan laves en modfortælling.
Her eksempler på butiks"installationer" fra dec. tur til London:
Denne... en utrolig flot og "levende" installation, idet der var opsat blæsere hele vejen rundt om orkideén, som blæste krøjerkugler op omkring orkidehovedet med et iøvrigt lavelignende væsen i midten af blomsten.
Her en masse fugle udført i hhv. hvid og grå papir og hængt op rundt i et kæmpe stort varehus/indkøbsmagasin "John Lewis" i London. Helt overdådig flot lavet, men lidt svært at forestille sig ud fra disse billederne.
Se evt. guide til udførelse af fuglene på youtube: how to origami - crane
Ingen kommentarer:
Send en kommentar