En skulptur er en tredimensional genstand, der har betydning for mennesker uden at have praktisk-materiel funktion som sådan. Vi har skulpturer i vore omgivelser, på vore museer og i vore hjem. Vi kan gå rundt om en skulptur, føle på den og stille den sammen med andre genstande og i miljøer, hvorved dens betydninger skifter. Arbejdet med skulpturer kan gøre eleverne bevidste om materialers karakterer, om formers udtryksmuligheder, om geometriske voluminer og overflader, og at de kan være stærke symbolske markører for en kulturel begivenhed, et tilhørsforhold eller en ideologi i et samfund. Derved er skulpturen en betydningsfuld kunstnerisk form at beskæftige sig med i billedkunst. Skulpturer kan være mange ting, fra en marmorfigur fra Ægypten til en installation af udstoppede hundehvalpe eller en guldfisk i en blender eller store monumenter, der er en blanding af arkitektur og skulptur med en hensigt om, at vi mindes noget betydningsfuldt.
Fællesmål 2009:
Fællesmål 2009:
Arbejdet med skulptur giver rige muligheder for at eksperimentere med forskellige redskaber, lære forskellige teknikker og bruge hele sit kropslige erfaringspotentiale i en udforskning af betydninger og i en kreativ skabelse af nye former med nye betydninger.
Arbejdet med rumlig form kan give eleven mange taktile og kinæstetiske erfaringer. Materialernes forskellige beskaffenhed danner grundlag for tre former for skulpturelle arbejdsmetoder / begrebsmodeller:
- Modellering
- Sammenføjet form
- Udhugning
- Fantasi og foresillelse
- Form og struktur
- Iagttagelse
Statuen/skulpturen AMOR (kærlighedsengel) på Piccadily Corner i London, hvor jeg lige har været på tur med en veninde og vore 2 store piger. Desværre var tøserne ikke specielt kulturelle, men istedet udstyret med et shoppegen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar