Kommentar

Du er meget velkommen til at kommentere i min blog, såvel negativt som positivt :-)

lørdag den 14. april 2012

Et blik på nutiden

Samtidskunstens emner
Samtidskunsten er ofte ide´baseret - konceptuel, hvilket vil sige, at den vægter indhold frem for form. I samtidskunstens værker er tanken bag værket altså vigtigere end teknik og håndværksmæssige færdigheder. Samtidskunstnere beskæftiger sig ofte med hverdagslivet og individuelle livsbetingelser. Samfundsmæssige og politiske emner f.eks. krig, fattigdom og fordomme, samt små private historier om alm. menneskers liv tematiseres. Begreber som identitet, køn, sexualitet, etnisk kulturel identitet, krop og psykologi, politik og ideologi, social praksis, kultur, verdensforståelse, globalisering samt menneskets sanser er anvendt.

Emne, område, form, omfang:
Der skal ud fra det givne emne: "Et blik på nutiden" vælges et selvvalgt tema, hvortil der udarbejdes en individuel praktisk fremstilling, som formidles igennem præssentation / udstilling af værker indenfor mindst 2 af områderne: Plane billeder, rumlige billeder og digitale billeder.

Præsentation/udstilling:
Der afsættes 15 min. til hver studerende.
Præsentationen kan indeholde:
  • Valg af tema - relevans?
  • Hvorledes du har behandlet temaet? Proces?
  • Valg af områder, teknikker og redskaber?
  • Hvilke analytiske synsvinkler / metoder vil du anvende i udredningen af dinne billeder / massekulturens billeder?
  • Hvad ønsker du at udtrykke med dine billeder set i lyset af emnet / temaet?
  • Har du fået en ny viden / mening / holdning efter at have arbejdet med emnet / temaet?
  • At sammentænke og praktisk integrere fagets tre hovedområder: billedfremstilling, billedkundskab og fagdidaktik ud fra et emne med en begrundet tematik.
  • At fremstille forskellige billedmæssige former ud fra emnet
  • At undersøge og eksperimentere med billeder i praksis med vægt på billedfortælling
  • At bruge formsprog, skildrigsformer, teknik og materialer fra de foregående måneder i relation til den selvvalgte tematik
  • At kunne analysere og formidle det valgte tema på en faglig konsistent og sammenhæng- ende måde.
  • At kunne anvende teorier og metoder kritisk reflekteret og diskuterende i tilknytning til det selvvalgte tema.
Indhold:
Et procesforløb, hvor der sker en interaktion mellem ens egne eksperimenter med billedets formsprog og en inddragelse af formsprog - herunder teorier om og beskrivelser af dette samt andre billeder fra billedkulturen, der kan belyse ens egen søgen.

Forslag til kronologisk rækkefølge for, hvordan man kommer igang med studieopgaven, med emnet "Et blik på nutiden":  Emne - tema - praktisk arbejde med motiver/værker - teoretisk perspektiv.
  1. Man kan undersøge emnet nærmere, ved at spørge sig selv om flg.:
  • Er emnet interessant? Emnet er bredt og meget åben, så det ligger op til rigtig mange muligheder, som rører sig i tiden, som også overfor beskrevet. Jeg fik dog hurtigt tankenat det kunne være interessant med temaet: OVERVÆGT under emnet "Et blik på nutiden".
  • Aktuelt? Dette da det er højaktuelt i dag, hvor der er tale om en fedmeepidemi. Sundhedsmyndighederne opfatter fedme som et af de største behandlingskrævende problemer, vi står overfor i det 21. århundrede. Fedme er i sig selv ikke en sygdom, men den er skyld i mange andre følgesygdomme, som skaber problemer for den enkelte person og for samfundet som helhed. 
  • Har det interesse for mig? Personligt har jeg også rimelig stor interesse i det, da jeg har 2 af 4 børn, der har haft og har overvægt, hvor jeg har kæmpet sammen med dem og nu også er med i et sundhedspojekt med overvægtige damer, der ønsker at få viden og indsigt med det formål at tabe sig.
  • På hvilken måde kan det være interesant for eleverne i skolen? Jeg finder det højaktuelt og interessant for elever idag, da netop antallet af overvægtige/fede er stigende. Faktisk viser undersøgelser at hvert femte 11-15 årige barn i Danmark er overvægtigt og de fleste eksperter mener, at antallet af svært overvægtige vil fortsætte med at stige ikke kun i Danmark men rundt om i verden. WHO har anslået, at der på verdensplan i 2015 vil være 700 millioner mennesker, som vil blive klassificeret som svært overvægtige. En vigtig årsag til det anslåede antal er, det stigende antal svært overvægtige børn, for de har en tendens til at forblive sådan resten af livet. Endvidere er overvægten også ofte forbundet med konsekvenser for barnets trivsel, psykiske og fysiske sundhed som f.eks. grundet mobning, lavt selvværd samt div. følgesygdomme, så det må om noget være aktuelt at få emnet/temaet op i klasseregi. 
2.      Brainstorm over emnet - her hentes ideer og inspirationer. Emnet "foldes ud" og kan 
         ses fra flere synsvinkler / udgangspunkter: Fakta og fiktion; den kommercielle kultur; kunst,
         religion, filosofi, det sociale rum, det individuelle rum, se og sanse. Dette kaldes den 
         åbne fase, hvor man ved noget om emnet, men undersøgende og interesseret i ny  
         viden. Min brainstorm er valgt ud fra det overordnede emne: Et blik i nutiden med  
         mit temavalg: OVERVÆGT


         Jeg har her nedskrevet en masse 'stikord', omkring min tanker, for at komme langt
         omkring i min analyse / beskrivelse af overvægt: Bl.a.: Kuffertovervægt, store dyr, gravide, 
         sumobrydere, menneskelig overvægt, fedme i historien, genernes- og miljøets betydning,
         WHO, årsager, operationer, forebyggelse, epidemi, definition, sygdomme, slankemidler,  
         trivsel, kostens betydning, fedmeskat, livsstilsændringer, coachning m.m. Nogle mere
         relevante end andre, idet man kan diskutere, hvorvidt der er tale om egentlig
         overvægt, når tanken falder på: graviditet, store dyr - der bare er store/tykke og
         lign.

3.      Ud fra ny viden om emnet, vælges et relevant tema. Er gjort, se ovenfor - blot vil jeg
         begrænse mit valg til at dreje sig om menneskelig overvægt (incl. graviditet, hvor
         normal-/ idealvægten er overskredet).
         Tema er en betegnelse, der gennem valg af synsvinkel på emnet, nærmere karakteriserer
         dette, så du kan forholde dig følelsesmæssigt og holdningsmæssigt til det. En personlig
         involveret æstetisk proces, hvor følelser og sanselighed er centrale begreber, der
         sidestilles med intellekt og analyse. Lav en billedindsamling af temaet. Der kan indsamles
         billeder og / eller ting fra massekulturen: reklamer, postkort, børnebøger, tegneserier,   
         kataloger, kunstens billeder fra bøger, reproduktioner, plakater og tredimensionelle ting /   
         værker, legetøj, figurer og brugsting. En del af indsamlingen kan også være egne skitser,  
         der fastholder oplevelser og handler om ideer og forestillinger, som du har fået til temaet  
         undervejs.

         Her følger eksempler fra kunstens billeder af overvægtige gennem tiden, med det
         formål, at forklare udviklingen af den menneskelige overvægt, som er blevet
         opfattet på forskellig måde på forskellige tidspunkter og i forskellige kulturer. 
         I de ældste samfund blev overvægt set i et positivt lys, fordi man forbandt over-
         vægtige med rigdom og velstand. De behøvede ikke at arbejde, og havde råd til
         fin mad. Man troede også, at tykke/overvægtige var lykkeligere og havde det
         sjovere end tynde.
 
Statuette af Venus fra Willendorf, kalk el. limsten ca. 21.000 f. kr.
Højde 11,4 cm. Naturhistorisk museum, Wien. 
          Med sine modne kvindelige former, forkrøblede arme og sit ansigtsløse hoved, havde
          denne statuette til formål at fremme frugtbarheden. I mange civilisationer i oldtiden blev
          overvægt betragtet som et tegn på rigdom og frugtbarhed. 

         
          2 litografier af den franske kunstner Henri de Toulouse-Latrec fra albummet Elles:

 
Øverst 'Femme en corset, conquête de passage', 1896
Kvinde i korset, kortvarig erobring.
Nederst 'Femme qui se peigne, la coiffure', 1896
Kvinde der reder sit hår.
         Henri Toulouse-Latecs banebrydende grafiske værker og plakater blev til i en periode på 
         blot 10 år fra 1891 til hans død i 1901, hvor han nåede at producere over 360 forsk. lito- 
         grafiske tryk døbt, den menneskelige komedie. Elles-serien er en monumentalisering af
         de kvindelige figurer i intime situationer. De er fremstillet indadvendte eller intensivt 
         koncentrerede og synes ubevidste om beskuerens tilstedeværelse. Elles (der betyder
         'dem' i det feminine køn), undviger det fortællende, men er domineret af det sanselige
         indtryk. Det kalder på følesansen og den kropslige berøring, når kvinderne reder deres
         hår, vasker sig og svøber sig i lagenerne. Der 'tales' til den kropslige nydelse - uden
         sjælelig kærlighed - ren fetichisme, hvor netop hår/hårets duft, hænder, munde, hofter,
         øjne/udtryk samt tilbehør som f.eks. hatte, korsetter, undertøj, smykker, pafume,
         strømper... m.m. gør indtryk hos modtageren af albummet - det mandlige køn.
         Kvinderne er tydeligvis højere rangerende prostituerede eller holdte kvinder. Jeg har 
         valgt at inddrage disse billede, for at vise fascinationen af de kødlige og  svulm-  
         ende kvindekroppe sidst i 1800-tallet.    

         2 plakater med reklame for Tuborg-øl:
:
Af hhv. Erik Henningsen, 1900 og Sven Henriksen, 1932
         Først i 1900-tallet var der en bevidst kønslig differentiering i fremstillingen af hhv.    
         sodavand- og ølreklamer, hvor mændene alene stod for fremstillingen af øl, grundet   
         forbrugsvaner og forventninger til produktets primære målgruppe.
         Øverst Erik Henningsens; den overvægtige rødmossede herre svedende i den bagen-
         de varme, som ene og alene appellerer til vores sympati med ham, idet der ikke, imod
         tidens ellers tidstypiske brug, er vist hverken sortiment, emballage, skummende øl eller
         lign og ej heller er nogen konklusion på handlingsforløbet før og efter.
         Nederst er Sven Henriksens nye tørstige ikon i mellemkrigstiden, med idealtypen incl.
         kasket og det politiske røde slips. Han kunne i sin afslappede elegante mandighed,
         netop uden antydning af arbejdssfæren, være identifikationsfigur både for arbejderen og
         socialdemokratisk orienterede kontorfunktionærer.   

         De 2 plakater viser tydelig forandringen i det tidstypiske udseende af mandefiguren først i
        1900-tallet, hvor man nu ikke længere skal være overvægtig, men slank for at kunne
         være forbillede. Synet på tykke mennesker ændrede sig, således at man begyndte
         at opfatte fedme som et tegn på dovenskab og grådighed, hvor man ofte gjorde 
         grin med overvægtige.

         Dansk billedhugger Keld Moseholm, er blevet kendt for sine små tykke mennesker: 

To be or not to be, 2008 156 cm af hhv. bronze og granit.

2 tykke mennesker, 2006 i hhv. bronze og granit.
  
Danserinder, 2003 - 50 cm af hhv. bronze og granit.

      Med de små tykke mennesker har han skabt fascinerende og fantasifulde skulpturer, hvor
      alvor og sjov er hans anvendte temaer.  

        En anden international kendt kunstner, som skildrer runde former, er den columbianske
        kunstner Fernando Botero. Botero både hylder og ironiserer med sine overdrevne
        motiver. Han blev verdenskendt kunstner, i 1969, da han udstillede på New Yorks Museum
        of Modern Art. Han benytter tanken om, 'kunst er deformitet', og bruger sine opsvulmede  
        figurer til at udtrykke sine politiske og sociale holdninger til autoritet og magt. 

                           
                                 La Toilette, 1932

Dancers, 1997

           Og her endnu en skulptur af en dygtig dansk billedhugger, Hanne Varming:
            
Skulptur 'Kone på kassen' udført i bronze 1991.

          En grotesk skildring af en klump kød, med fejlernæret krop, der alligevel virker magtfuld 
          og meget tilstedeværende som skulptur, både i kraft af dens formelle tyngde og pga. 
          konens fremadrettede, seende blik, rettet imod det omgivende rum. Det tragiske ansigt   
          kroner kroppens massive, nærmest koniske form, ovenpå den kubiske kasse, som hun 
          sidder på. Der er på en gang tale om en opadstigning, kulminerende i hovedet, og en
          nedsmeltning, som om kroppen søgte mod jorden. Med andre ord virker Kone på   
          Kassen ikke udelukkende stødende grotesk og tragisk, hvis den overhovedet gør dette,
          men også fascinerende.

          Et foto af fotografen Torben Huss fra 1997:

Professionel croquismodel - fotograferet af Torben Huss, 1997.
        Et af de få fotos af overvægt, ja i det hele taget, har det været temmelig svært at  
        finde samtidskunstværker skildrende overvægtige. Dette nok fordi overvægten
        nu er forbunden med det modsatte af tidligere; Man finder nu en tendens til at
        synes overvægtige personer er: grimme, ulækre, ude af balance / kontrol, knap så
        kloge og dermed også mindrebemidlede. Sidstnævne har statistisk også vist sig
        at være i overensstemmelse med virkeligheden, idet mange ufaglærte i dag ofte
        også er overvægtige (køber fastfood med højt fedtindhold - billigt mad), i
        modsætning til højere uddannede, der er mere bevidste omkring kosten / føde-
        varer og har bedre råd til de sunde madvarer, bl.a. de dyre økologiske der tilgode-
        ser hhv. miljø- og dyrevelfærd.  

        Endnu et værk, her af Louise Bourgeois fra New York, der er en af de mest berømte
        billedhuggere i det 20. århundrede:

Raserianfald, 2000
Pink stof, 9x13x20 cm.
        Hendes meget symbolske, seksuelt ladede værker er dybt selvbiografiske og i vid ud-
        strækning inspireret af hendes følelsesmæssige forhold til sine forældre som barn. Selv  
        siger hun: Mit arbejde har altid været en optagelse af mine følelser. Alle mine skulpturer 
        har en følelse af sårbarhed og skrøbelighed. 

        De sidste mange år er det menneskelige ideal (med speciel fokus på kvinde- 
        idealet) forsøgt skildret / givet via reklamer og øvrige medier, som værende de
        seksede unge smukke mennesker med normal eller tendens til undervægt.
        Ekstremerne med hhv. stor undervægt og fedme har på det nærmeste ikke været
        skildret / vist, hvorfor vi også kun kender den tynde udgave af flg. viste barbie-
        dukker: 
           Her er spørgsmålet imidlertid bare, om ikke idealet, istedet er finde mellem de
           oftes meget tynde portrætterede (ala barbiedukken som vi kender den, til
           venstre) og den tykke ukendte til højre? - En normalvægtig person med en sund 
           livsførelse i alle henseende, som hverken er meget tynd eller tyk. Et faktum, som
           elever også gerne skulle komme frem til i deres diskussion / samtale / arbejde
           med og analyse af temaet: overvægt.

           Sidst et collagebillede af Kigge Hvid med et, synes jeg, strejf af avangarte / surrealisme
           over sig: 

Omslag af Kigge Hvid fra bogen: Overvægtens psykologi 2004
Et, synes jeg, utroligt godt motiv til netop den bog!
        
4.      Overvej hvilke muligheder temaet giver for det praktiske arbejde? Hvilke områder er  
         relevante og væsentlige at inddrage - hvilke områder kan bedst udtrykke temaet og   
         tankerne om det?
         Rummelige billeder er et oplagt valg til at vise/ beskrive store og svulmende menneske-   
         kroppe, ligesom maleri/collage og levende / sammensatte billeder også er det. Jeg tror
         absolut valgte tema kunne falde i elevers interesse, specielt når de lige har 'tygget' lidt på
         det, hvilket kunne være en slags 'wind-wind situation' i forhold til at opfylde fagets mål:   
         Ved at arbejde med disse emner i en billedfremstillende proces, gennem billedkund-
         skab og visuel kommunikation enten via plane, rummelige eller digitale billeder til-
         egner de sig færdigheder i og viden om kunst… De bliver deltagere i og medskabere af
         kultur og får udviklet deres kreativitet og æstetiske dannelse…

5.      Tematikken udgør det særlige udvalgte indhold, der laves billeder om. Det er her, du
         bliver klar over noget. I den eksperimenterende praksis med valgte tema er motiv  
         differentiering og motiv udvikling nøglebegreber. Gennem skitser, udkast, billeder, der
         føder nye billder og ideer - afprøvning af materialer og øvelser med teknikker. Denne
         proces er en undersøgende og eksperimenterende æstetisk proces, der indeholder
         æstetisk sansninger og personlige analytiske udfordringer. På et teoretisk niveau (udenfor
         dig selv) problematiseres og forbindes din egen proces til skolefagets områder og
         fagdidaktisk samt til billedkundskab, som omfatter billedets formsporg og billedanalyse.
  • Område, rummelige billeder:        
         Jeg har bl.a. valgt rummelige billeder, idet jeg finder modellering sjovt og meget  
         givende, - ikke kun for mig personligt, men også for elever, hvor de skal forme 3-
         dimentionelt, hvilket ikke er så ofte brugt som 2-dimentionelt.

        
En synes jeg spændende, men også tragikomisk figur
 set på Days Ferie- og wellnesscenter Rømø.

Her mit forsøg i ler, af den dansende yndefulde dame i al hende pragt!
Desværre brækkede hendes venstre arm under tørring.

          Næste eksperiment under rummelige billeder er inspireret af den voksende mave (under 
          en graviditet). Jeg har ind til videre lavet en hel masse små kobbertrådfigurer med
          forskellig størrelse mave, hvor det er min mening, de skal pålimes et lærred i kronologisk
          rækkefølge (med større og større mave) for tilsidst at ende med en tynd en´ med en lille
          baby i armene. Et lettilgængeligt og ikke dyrt materiale, som heller ikke er meget brugt / 
          anvendt i skoleregi, men så absolut fuld af muligheder, da det heller ikke kræver stort for-
          eller efterarbejde.

         
          Sidst under rummelige billeder, er det min hensigt at lave en liggende overvægtig dame   
          i tråd og papmache. Et billigt og lettilgængeligt materiale, som også er let at arbejde
          med, så ungerne hurtigt kan lave store tykke / overvægtige mennesker.

Som inspiration til mit værk, har jeg engang set denne dame på en udstilling,
her udført i bronze og kun ca. 15 cm lang.



Min udgave af den svulmende dame,
som efterfølgende er tiltænkt en gang spraymaling og lak.   
  • Område, maleri / collage:
           Hvor første værk er et maleri, med store svulmende maver og bryster, med titlen:    
           Frugtsommelig. Jeg har her anvendt hhv.: pensel, gaze, spartelmasse, acrylfarver
           og spartel. Gazen og spartelmassen for at give det fylde / struktur og farverne holdt i lyse
           nuancer med lidt blåt og mørkere gul - dannende skyggeeffekt.
           Selv er jeg ikke helt tilfreds med den, synes maverne er blevet for runde og brysterne lidt
           for tydelige. Samtidig kan jeg heller ikke lide, at nogle måske vil forledes til at tro, at der
           er tale om et par bamsehoveder...!? Jeg burde bryde de cirkelrunde maver med langs-
           langsgående strøj, - det bliver bare ikke idag.
         
          Anden værk er en serie på 4 med akvareller af store dansende damer, udført med et  
          humoristisk træk. Disse er jeg imidlertid heller ikke tilfredse med, - det var hvis for længe
          siden jeg sidst havde haft gang i det, eller også havde jeg bare ikke nok tålmodighed / tid
          til at afvente tørringen mellem lagene!


          Tredie værk kan evt. udføres vha. indsamling af massekulturens billeder / fotos af over- 
          vægtige og evt. det modsatte, hvorefter der laves en billedtavle med et forløb / historie /
          flow samtidig med at der tænkes i farver, så der opstår et harmonisk og sigende værk
          eller alternativt en collage ala Kigge Hvids med et strejf af surrealisme, hvor jeg 
          finder / laver en stor chips- eller burgerspisende unge med titlen: Because I'm
          worth it!  

Because I'm worth it!
           Tekst og billede skal her skrige mod hinanden, så det fremgår, at der er et  bevidst
           budskab, uden at det nødvendigvis er et kønt syn, hvilket er tidstypisk for samtidskunsten


  
           Min collage blev ikke helt som tiltænkt, men budskabet burde fremgå, med de påskrevne
           dobbelttydige udsagn. Livet er fedt for den overvægtige inaktive knægt med fjernbetjen-
           ingen. Han har fået påtegnet et par briller, så  han på mere end en måde, får et fedt
           udsyn ( i tv´et) til den smækker lækker søde dame / eller de lækre søde sager (i form af
           både chipsene, popcornene og chokoladeindpakningspapiret). Med andre ord, han har
           valgt at krydre tilværelsen (den overdimensionerede krydderikværn) med en blomstren-
           de tilværelse, fordi han er det værd, eller forældrene mener han er!? Her kan man i
           en analyse diskutere, hvorvidt det er ikke er misforstået kærlighed? Fandt også nogle 
           små gule blomsterlignende lamper, som illustrere fedtperler eller voksende / svulmende
           celler, som den tynde dame illustrativt betræder, samt nogle fjer der reflektere til Flor-let,
           som både går på den lette dame, men også flor for florsukker. 
           Man behøver ikke nødvendigvis have et så nøgternt ønske for budskabet, forud for
           indsamling til collagen, for det kan være svært, netop at finde det tænkte og mange
           gange kommer historien af sig selv, når man finder og arbejder med de fundne billeder.
  • Område, sammensætte og levende billeder:           
           Her er det min intention at lave et manipuleret billede af mig selv aggerende en
           'købmandsvægt/balancevægt'hvorpå jeg ønsker at have mine 2 drenge stående på
           min 'tungeste' håndflade og mine 2 piger på min 'letteste' håndflade, således at det
           tydeligt fremgår, hvor overvægten er.  

Illustration / skitse af vægten

Dette grundbilledet umanipuleret.
 
Mine 2 drenge umanipuleret.
 
                                          
Dette pigerne før manipulation.

Et billede der voldte mig en del kvaler, idet det ikke var så let, som jeg lige troede. Men med lidt kammeratlig hjælp lykkedes det :-) og det tænkte er nu udført (selvom det sagtens kunne gøres bedre). Jeg er i hvert fald blevet en del klogere på billedlag og div. redigeringsværktøjer i Paint-net.


  • Der kunne også laves en film med valg mellem titlerne: 'Det er fedt', 'Because  I'm worth it', 'Smækker lækker' eller lign., hvilket sikkert kunne inspirere mange unge til  nogle spændende og interessante film.
  •  Tænkte værker / ideér til andre områder (stadig med emnet 'Et blik i nuet' og temaet 'overvægt'):  
          Som en af samtidskunstens udtryksformer, kunne man udføre en happenings med
          titlen: 'En psykologisk rutchetur', hvor beskueren skal være aktiv, og undervejs få en  
          masse indtryk via sanserne.
          Aktøren skal starte med at lade sig glide ned gennem et mørk sort lang plastikrør   
          (rutchebane), for at havne i et dybt dunkelt rum, hvor eneste mulighed for at komme derfra
          er en stige, som man er nød til at kravle op af, for ikke at forblive i det dunkle intet (med
          afgrunden omkring sig). Ovenfor trappen ses et skarpt lys, som signalerer varme / glæde
          / forløsning eller lign. Dette 'spil' for at give et indtryk af, hvor svært en overvægtig person
          kan have det psykisk, - med en rigtig sej, lang og svær kamp for at slippe af med 
          overflødige kilo, før man kan ane lyset forude og kravle op af hullet / rangstigen (mange
          ser ned på overvægtige) og komme op på den 'anden side', som en 'ny' slank person,  
          der føler sig ovenpå / glad og tilfreds med indsatsen / det nye udseende og det mere
          anerkendte liv uden overvægt. 


6.      Du starter med at lave billeder og dernæst ser du analystisk på arbejdet - hvad er det
         egentlig det handler om? Hvordan kan jeg beskrive, analysere og fortolke mine billeder
         og deres fortælling? Hvordan kan jeg perspektivere mit billedarbejde fagdidaktisk og
         billedpædagogisk? Under pkt. 5, er en del af mine overvejelser og ideér med værkerne
         beskrevet vha. bl.a. den semiotiske analysemodel. Som specifik undervisningsforløb
         kunne der laves tværfaglige forløb, med både dansk og idræt ind over. Man kunne som
         introduktion se den omdiskuterede film: ”Super Size Me” - en dokumentarfilm, der er vildt
         omdiskuteret og oplagt som diskutionsemne. Alternativt kunne man tage på          museums- besøg for at se samtidskunst (blot er det nok begrænset, hvad man vil se af
         overvægtrelaterede værker), hvorfor man også kunne inddrage mine fundne værker
         gennem tiden, samtidig med min fortælling af overvægten gennem historien.  
         I billedkunstdelen ville det være spændende at inddrage alle mine anvendte områder, men
         specielt synes jeg det kunne være fedt at lave figurer / skulpturer med tråd og papmache.
         Det fængede mig faktisk og er et utrolig lettilgængeligt billigt materiale, hvor eleverne
         kunne lære at udtrykke sig 3-dimentionelt, hvilket ikke er så ofte anvendt i skolerne.
         Antal timer, aldersgruppe, m.m. er der p.t. ikke taget stilling til, men deres værker skal
         selvfølgelig udstilles og evalueres, således at alle trinmål og slutmål for billedkunst er-
         hverves under forløbet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar